"Bir hamburgerde köfte lezzetli değilse yanındaki garnitür, soslar, sunum istediği kadar muhteşem olsa ne olur ?" (Beklan Algan)
Az önce filmden çıktım. Başım şişti görsel ve özellikle işitsel efektlerden.
Filmden bende geriye ne kaldı ? Bir yanda beklenti yükselten filmle ilgili okuduklarım ve dinlediklerim, bir yanda filmin tiyatro versiyonu, öte yanda filmin kendisi.
Beklediğimi buldum mu ? Hayır ! Üstelik yönetmen Nolan'ın hemen tüm filmlerini izlemiş ve onun hayranı biri olarak.
Atom Bombası yapan bilim adamının sorumluluğu mesleğine sorumluluğunun neresinde biter, insanlığa sorumluluğunun neresinde başlar ?
Nolan film boyunca pek çok soru soruyor ama kendi bir cevap vermiyor. Cevabı seyirciye bırakıyor.
Şelbi pardon Oppenheimer bir vatansever mi yoksa atom bombası formülünü Ruslara sızdıran bir kominist mi ?
Amerikan askerlerinin hayatlarını Japonlarla savaşta kaybetmesinin önüne geçen bir kahraman mı yoksa Nagazaki ve Hiroşima'nın yok edilmesinden sorumlu bir cani ve antikahraman mı ?
Film , Sokrates'in Savunması , Nurunberg Soruşturması , bir mahkeme duruşması ile ; bilim adamımızın özel hayatı-aşkları-yakın çevresi-kariyerinde yükseliş ve düşüş sahnelerinin zamanda geriye ve ileri giderek aralara montajlanması üzerine kurgulu.
Kahramanımız Kominist Avcısı Mc. Carty benzeri bir mahkeme tiyatrosunun sanık sandalyesinde bir tarihi tutanak olarak hem atom bombasının yapım sürecini , hem bir yanlış anlaşılma ve hasetlik nedeni ile Nazım'ın başına gelene benzeyen bir yüksek rütbelinin ona olan garezi ve intikamı olarak , özel hayatı da didik didik edilerek ifade veriyor.
Diyaloglar , 12 Kızgın/Öfkeli Adam Jüri Toplantısındaki kafar muhteşem. Ama filmin en başından itibaren Oppenheimer'in bilinçaltı ve Bilinç dışı ile vicdan muhasebesinin temsili olan görsel ve işitsel efektler eğer seyircinin kahramanımız ile daha iyi özdeşleşmesini sağlamaya dönüktü ise ; diğer Seyircileri bilemem ama bende tam tersi bir etki yarattı.
" Sıradan insanların göremediği bir alemi gören" ve insanlık tarihindeki öncesi ve sonrası olan yeni bir çağı açan bilim adamı " olarak Oppenheimer 'in atom bombasının sırlarını Ruslara vermedi ise bile , dünya barışı ve dengesi için" aynı çuvala konmuş iki akrep gibi " iki süper gücün birbirini atomik bir savaştan koruması için, filmin, bu formülün Ruslara verilmesi gerektiği önermesi herkes gibi beni de ikna etti etmesine ama bunu 0ç değil bir buçuk saatte de yapabilirmiş dedirtti filmin sonunda.
Savaş Aykılıç
FACEBOOK YORUMLAR