Aile şirketlerinin veliahtlarının, bu şirketlerin en önemli insan kaynağı olduğunu önceki yazılarımda dile getirmiştim. Yaz tatillerini planlamanın önemini her fırsatta vurguluyorum. Bu yazımda da yaz tatilinin planlanmasını bu pencereden ele alacağım. Bunu yaparken konuyu bölümlere ayırarak incelemek istiyorum.
Okul Çağı Öncesi
Okul çağı öncesinde bulunan veliahtların yaz tatilleri, eğlenceye ve ailece birlikte etkinlik yapmaya odaklanmalıdır. Çocuklarla aile büyüklerinin nitelikli ve planlanmış birlikteliklerinin, onların kişilik gelişiminde etkili olduğunu tüm eğitim kaynakları belirtmektedir. 0-6 yaş döneminin kişilik gelişiminde önemli olduğunu düşünürsek, özellikle bu dönemde yetişkinlerle spor, gezi, kültürel ve sanatsal etkinliklerin önemine binaen birçok faaliyet planlanabilir. Bu konuda anne ve baba birlikte hareket etmeli ve aile büyüklerinden de istifade edilmelidir. Yazlıklar, tatil beldeleri ve geniş aile evleri bu konuda planlanmalı; çocuklar sosyal medya ve internet oyunlarının kucağına atılmamalı ve tabletlere maruz bırakılmamalıdır.
İlkokul Çağı
İlkokul çağında bulunan veliahtlar için yoğun fiziksel aktivitelerin yanı sıra zihinsel aktiviteler de eklenmelidir. İyi bir okur olmanın adımları atılmalı ve birinci sınıftan itibaren bir okuma programına tabi tutulmalıdır. Okulların ve diğer kuruluşların yaz okullarına gündüzlü gönderilerek farklı insanlarla tanışmalarına fırsat yaratılmalıdır. Bir spora başlamak için önemli bir dönem olduğunu da söyleyebilirim. Sporun yanı sıra hobiler de eklenerek hayatı eğlenceli hale getirmeye çalışılmalıdır. Ayrıca, artık ev işlerinde aileye katkı sağlanmaya başlanacak bir çağdır. Anne baba yardım istemekte geri durmamalı ve çocukları hayatın içine doğru çekmelidir.
Ortaokul Çağı
Ortaokul çağında yaz tatili değerlendirmesinde zihinsel ve fiziksel aktiviteler dengelenmelidir. Yabancı dil kampları, yurt dışı seyahatleri, spor kursları yanı sıra kültürel etkinlikler de öne çıkarılmalıdır. Müze gezileri, yurt içi ve yurt dışı tarihi ve turistik gezilerle kültürel birikim yapılmalıdır. Türk ve dünya klasiklerinin okunmaya başlanacağı dönem bu dönemdir. İlkokul döneminde okuma alışkanlığı kazandırılmışsa, bu süreç daha kolay olacaktır. İnternet ve oyunlar bu dönemde zamanlama sınırlamasıyla oynanabilir. Bağımlı olunmamasına dikkat edilmelidir. Bunun yanı sıra ülkemizde bir LGS gerçeği olduğu göz önünde bulundurularak, 7. sınıfın yaz tatilinde problem çözme ve okuduğunu anlama becerisine yatırım yapılmalıdır. Aile şirketlerinin iş ortamları gezdirilmeli ve sektörel bilgi aktarımı yapılmalıdır. Ancak bir çırak edasıyla çalıştırılmak yerine, mentör-menti ilişkisi içinde bir yöneticiye emanet edilerek haftanın bir veya iki günü firmaya gelmeleri teşvik edilmeli ve ödüllendirilmelidir.
Lise Çağı
Lise çağına başlayacak ve lise çağında olan gençlerin ergenliği derinlemesine hissettiklerini düşünürsek, kişilik gelişimleri, sportif ve sanatsal etkinlikleri, kültürel birikimlerinin oluşturulması için erken dönem kariyer planlaması amacıyla bir kariyer koçu ile çalışmayı öneriyorum. Bu dönemde ailenin iç kaynaklarının yanı sıra dış kaynaklardan da beslenmesi gerektiğini düşünüyorum. Özellikle lise akademik ve sosyal başarısı için yaz tatilleri hiçbir zaman boş geçirilmemelidir. Düşük yoğunlukta zihinsel aktivite, lise 2 ve lise 3 tatillerinde yerini yüksek yoğunlukta zihinsel aktiviteye bırakmalı ve fiziksel olarak bir sporla meşgul olunmalıdır. Spora ve sanata yönelmek isteyenler özel çalıştırılmalı, akademik çalışmalara devam edenler ise iyi ders çalışmalıdır. Hedef, en kötü ihtimalle YKS’de ilk 50 bine girmek olmalıdır. Özel ders ve kurslar bu dönemde öne çıkmaktadır. Ancak kitap okuma alışkanlığı da artarak devam etmelidir. Aile şirketleri ziyaretleri, 8., 9. ve 10. sınıf yaz tatillerinde yoğun olarak yapılmalı ve bir plan çerçevesinde aile şirketleri tanıtılmalıdır. Katkı planlı dahil edilmeli; kariyer ve pozisyon bazlı bir planlama yapılmalıdır. Eğer farklı bir sektöre ilgisi varsa, oraları gezip görme fırsatı oluşturulmalıdır. Sanayici bir ailenin Veliahtı, eğer sağlık sektörüne ilgi duyuyorsa gözlem yapması sağlanmalıdır. Bu tür gözlemler tanıdıklar aracılığıyla yapılmalıdır. 15 günü geçmemek kaydıyla sadece tatil de planlanabilir.
Üniversite Çağı
Üniversite çağına gelmiş bir Veliahtın yazları da kışları da planlı olmalıdır. Yazları sektör temasları, kışları ise örgün eğitim devam etmelidir. Yabancı dil çalışmaları, sektörel tecrübe transferleri, resmi ve gönüllü stajlar, iş dünyasına hazırlık olarak konumlandırılmalıdır. Uluslararası birliktelikleri kovalamak, aile şirketine oryantasyon sürecini planlamak ve departmanları tanımak bir Veliahtın önemli gündemidir.
Bu çerçevede konuyu özetleyecek olursak, her yaş dönemine göre aileler yaz başında bir aile/şirket toplantısı yaparak aile bireylerinin yaşlarına göre yaz tatili planlarını birlikte yapmalıdır. Bazen 100 güne ulaşan 3 aylık yaz tatilleri, genç ömürlerin önemli dönemleridir. Her anlamda planlanmalı ve dolu dolu geçirilmesi sağlanmalı ve teşvik edilmelidir. İyi, planlanmış ve mutlu bir yaz tatili dilerim.
FACEBOOK YORUMLAR