Çetin ÜNSALAN

Çetin ÜNSALAN

EKOPOLİTİK
[email protected]

Elektrikli otomobilde aplikasyon karmaşası

03 Haziran 2024 - 23:40

Dünyanın yeni gözdesi elektrikli otomobiller... Aslında bir tarafta yenilenebilir enerjinin yaygınlaşmasını destekleyen, öbür tarafta bataryalar nedeniyle de farklı çözümler aranan bu alanda şu bir gerçek ki, araçlar çok sevildi.

Türkiye’de TOGG Projesi’nin de yarattığı ekosistemle birlikte Türk insanının bu ürün başlığına ilgisi arttı. Bugün ülkemizde yerli araca ilave olarak Uzakdoğu ve ABD menşeili araçlarla beraber önemli bir kullanıcı sayısına ulaşıldı.

Halen toplam otomotiv pazarının içinde oransal olarak düşük olsa da, hızlı talep artışı, yükselen bilinç elektrikli otomobillere olan ilginin daha da artacağını bize gösteriyor. Esasen ülkenin trendi yakalaması adına da sevindirici bir olay.

Bununla birlikte meselenin en az batarya kadar kritik bir diğer unsuru daha var. Şarj üniteleri… Bu alanda ülkemizin iyi atak yaptığını söyleyebilirim. Bilhassa profesyonel lokasyonlarda yaygınlaştı ve hızla da yaygınlaşmaya devam ediyor.

Belirleyici olan ise konut tiplerinin de şebeke sorunları aşılarak ve doğru yatırımlarla sistemi daha kullanılabilir hale getirmesi. Ama ayrıntı gibi gözüken, fakat kullanıcının daha sonra karşılaştığı bir sürprizden söz etmek gerekiyor.

Aracınızın planlama dahilinde şarjını kontrol ettiniz. Doğru bir lokasyon planlamasıyla da şarj ünitesine kavuştunuz. İşte karmaşa burada başlıyor. Öncelikle gördüğümüz ünite noktalarında tekel yaratan bir durum yok.

Sektörün gelişmesi adına sağlıklı bir başlık olmakla birlikte, konu ödeme aşamasına geldiğinde pratik olmayan bir başlık önünüze geliyor. Her bir ünite farklı şirkete ait olduğu için, o şirkete ait aplikasyonun ya da kartın yanınızda olması gerekiyor.

Çünkü girdiğiniz şarj ünite istasyonları farklı şirketlere ait. Her bir şirketin kartını ya da aplikasyonunu yönetiyor olmanız lazım. Bunun böylesine dijitalleşmenin yaygınlaştığı bir çağda eski moda olduğunu düşünüyorum.

Hepsini kapsayan tek bir aplikasyona ihtiyaç var. Siz tek bir aplikasyon üzerinden girip, ilgili markaya ödemenizi yaparsınız. Diyeceksiniz ki ortak ATM gibi bir projeden mi söz ediyorsun?

Mantık olarak aynı, ama burada bankaları devreye sokarsanız komisyon ücretleri devreye gireceği için, kullanıcıya fatura edilecek yeni bir maliyet ortaya çıkarırız. Bankaların da böyle bir hizmeti bedava vermeyeceği açık.

Bu nedenle bankacılık sistemi üzerinden ortaya konulacak bir kurgunun pratik ama işlevsel olmayan bir özellik ortaya çıkartması, bunun da kullanıcıyı caydırması muhtemel. Bu nedenle EPDK’nın öncülüğünde, sistemi de kontrol etmeye yarayacak yeni bir aplikasyonun oluşturulması ve kullanıcının tek bir noktadan muhatabına ödeme yapmasını sağlamak şart.

Böyle bir sistem kurarsak, araçların tercihinin de, mevcut araçların dönüşümünün de ivme kazanacağı çok açık. EPDK’nın hızla ortak kullanımlı aplikasyon çalışması yapması lazım.
[email protected]
 

FACEBOOK YORUMLAR

YORUMLAR

  • 0 Yorum