Telefonlar bu gün açılmayacaksa ne zaman açılacak
İşitme Engelliler ve Aileleri Derneği; 3 Aralık Engelliler Gününde bazı kişi ve kurumlar sizlere engelli dostu olduklarına dair “hikayeler” anlatacaktır. Biz gerçek bir hikaye anlatalım. Savaşın, pandeminin, BM Engelli Hakları Sözleşmesinin “tam uygulanmamasının” engellileri nasıl etkilediğine dair gerçek bir hikayemiz:
02 Aralık 2020 - 18:18 - Güncelleme: 02 Aralık 2020 - 18:22
20.11.2020 tarihinde derneğimizi Azerbaycan vatandaşı olan 1995 doğumlu Amal adlı sağır bir genç randevusuz bir şekilde ziyaret edip yardım talep etmiştir. Türk işaret dili bilmeyen, uluslararası işaret dilini çok az bilen Amal, büyük bir sırt çantası ve elinde bir torbayla gelmiştir. 1 yıldır Rusya’da çalıştığını Bakü’ye gitmek istediğini ancak Azerbaycan-Ermenistan savaşı sebebiyle gidemediğini 11.11.2020 tarihinde uçakla İstanbul’a geldiğini belirtmiştir.
İstanbul’dan Bakü’ye otobüs ile aktarma yapmayı planladığını bunun için de biletini önceden aldığını belirtmiş. Bunu kanıtlayan evrakları da göstermiştir. Ancak otobüs seferi Kovid-19 sebebiyle iptal olmuştur. Bakü’ye sadece uçak ile seyahat imkânı olduğunu ancak uçak bileti alacak parası olmadığını belirtmiştir. Seyahat için HES kodu alma mecburiyetinden de haberi olmadığı anlaşılmıştır. Sim kartı Rusya’lı bir GSM operatörüne ait olduğu için kısa mesaj atamıyordu. Dernek telefonu ile 2023’e kısa mesajla pasaport bilgileri gönderilerek misafirimizin yerine HES kodu alınıp kendisine verilmiştir. (HES kodunun nasıl alınabileceğine dair bir uluslararası işaret dili videosu mevcut değildir, yabancı sağır bireyler için bilgiye erişim mevcut değildir.)
Seferlerin başlamasını bir otelde bekleyerek konaklamak zorunda kalmıştır. Parası bitince otelden ayrılmak zorunda kalmıştır. SİM kartı Rusya GSM şirketine ait olduğu için Taksim’de bir polis memurunun internet üzerinden derneğimizi bulduğunu derneğimizin web sitesini ve adresini göstererek yönlendirdiğini söylemiştir. (İstanbul Bahçelievler Sosyal Hizmet Merkezinde resmi işaret dili tercümanı olmasına rağmen kolluk kuvvetleri bunu bilmemekte, farkındalık düşüktür)
Azerbaycan Konsolosluğu’na gidip yardım talep ettiğini ancak “Annen-baban gelip seni alsınlar” dendiğini belirtmiştir. Oysa şahıs anne-babasının maddi durumunun olmadığını belirtmiştir. Azerbaycan Konsolosluğu tarafımızdan aranmış, saat 15.00’den sonra aranabileceğine dair tele-sekreter çıkmıştır. (Konsolosluk kendi engelli vatandaşına sahip çıkmamıştır. 1995 doğumlu misafirimize çocuk muamelesi yapmıştır.)
Sorunun nasıl çözülebileceğine dair İstanbul İl Göç İdaresi aranmıştır. Telefon açılmamıştır. (İstanbul İl Göç İdaresi gibi kurumlara erişim zordur. Sadece işitenler telefonla arayabilmektedir, yurtdışından gelen sağır ve işitme engelli bireyler için whatsapp ile yazışma, sms mesaj atma vs. erişilebilir mevcut değildir.)
Sorunun çözümü için çalışılırken sağır gencimiz Amal, Gürcistan Tiflis’e giden bir otobüs firması olduğunu hatırlamış. Karşıya ulaşmak kendisini metroya bırakmamızı istemiştir. Önce Tiflis’e oradan da Bakü’deki evine varmıştır.
İstanbul’dan Bakü’ye otobüs ile aktarma yapmayı planladığını bunun için de biletini önceden aldığını belirtmiş. Bunu kanıtlayan evrakları da göstermiştir. Ancak otobüs seferi Kovid-19 sebebiyle iptal olmuştur. Bakü’ye sadece uçak ile seyahat imkânı olduğunu ancak uçak bileti alacak parası olmadığını belirtmiştir. Seyahat için HES kodu alma mecburiyetinden de haberi olmadığı anlaşılmıştır. Sim kartı Rusya’lı bir GSM operatörüne ait olduğu için kısa mesaj atamıyordu. Dernek telefonu ile 2023’e kısa mesajla pasaport bilgileri gönderilerek misafirimizin yerine HES kodu alınıp kendisine verilmiştir. (HES kodunun nasıl alınabileceğine dair bir uluslararası işaret dili videosu mevcut değildir, yabancı sağır bireyler için bilgiye erişim mevcut değildir.)
Seferlerin başlamasını bir otelde bekleyerek konaklamak zorunda kalmıştır. Parası bitince otelden ayrılmak zorunda kalmıştır. SİM kartı Rusya GSM şirketine ait olduğu için Taksim’de bir polis memurunun internet üzerinden derneğimizi bulduğunu derneğimizin web sitesini ve adresini göstererek yönlendirdiğini söylemiştir. (İstanbul Bahçelievler Sosyal Hizmet Merkezinde resmi işaret dili tercümanı olmasına rağmen kolluk kuvvetleri bunu bilmemekte, farkındalık düşüktür)
Azerbaycan Konsolosluğu’na gidip yardım talep ettiğini ancak “Annen-baban gelip seni alsınlar” dendiğini belirtmiştir. Oysa şahıs anne-babasının maddi durumunun olmadığını belirtmiştir. Azerbaycan Konsolosluğu tarafımızdan aranmış, saat 15.00’den sonra aranabileceğine dair tele-sekreter çıkmıştır. (Konsolosluk kendi engelli vatandaşına sahip çıkmamıştır. 1995 doğumlu misafirimize çocuk muamelesi yapmıştır.)
Sorunun nasıl çözülebileceğine dair İstanbul İl Göç İdaresi aranmıştır. Telefon açılmamıştır. (İstanbul İl Göç İdaresi gibi kurumlara erişim zordur. Sadece işitenler telefonla arayabilmektedir, yurtdışından gelen sağır ve işitme engelli bireyler için whatsapp ile yazışma, sms mesaj atma vs. erişilebilir mevcut değildir.)
Sorunun çözümü için çalışılırken sağır gencimiz Amal, Gürcistan Tiflis’e giden bir otobüs firması olduğunu hatırlamış. Karşıya ulaşmak kendisini metroya bırakmamızı istemiştir. Önce Tiflis’e oradan da Bakü’deki evine varmıştır.
FACEBOOK YORUMLAR