2024'ÜN İLK 5 AYINDA YURTİÇİ NAKLİYE PAZARI YÜZDE 17 DARALDI
Avrupa’nın en büyük karayolu nakliyesi hacmine sahip Türkiye’de, her gün 380 bin civarında 16 ton ve yukarısı tonaja sahip Kamyon/Tır yük alıyor. Sektörün nabzını tutan Tırport Insights’ın verilerine göre, karayolu nakliyesi hacmi 2024 yılının ilk 5 ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre %17 civarında daraldı ve günlük 450 bin FTL civarında olan yük taşıma trafiği 380 binlere geriledi. Günlük ortalama navlun cirosu, 150 milyon dolar olarak gerçekleşiyor. Ülkemizde yurt içi nakliyede Pazartesi ve Salı günleri hacim 500 bin kamyona kadar çıkarken, Cumartesi-Pazar hacim 50 bin kamyona kadar iniyor.
12 Haziran 2024 - 19:05
Ülkemizde 2024 yılı Haziran başı itibariyle günde ortalama 380 bin kamyon FTL (tam kamyon) yük alıyor. Bunların yaklaşık 100 bini kısa mesafe milk-run benzeri düzenli hat yükleri (liman- fabrika gibi) yapıyor.
Ülkemiz karayolu nakliye trafiğinin bu yılın ilk 5 ayında, 2023 yılı aynı dönemine göre %17
civarında daralmış olduğunun altını çizen Tırport kurucu ortağı Dr. Akın Arslan, şunları söyledi:
“Bu yılın ilk 5 ayında enflasyon ve maliyetler %30’ların üzerinde reel olarak artarken, navlun
sadece %10 seviyesinde arttı. Bu durum, nakliye trafiğinde ilk 5 ayda yaklaşık %17 daralmaya neden oldu. Daralmanın iki önemli sebebi bulunuyor. Birincisi, üretimde hissedilir bir düşüş gözleniyor. İhracat bazlı üretimdeki düşüş, otomotiv gibi ithalata bağlı bazı kalemlerde %30’un üzerinde. Bir kısmı, üretime aynı hacimde devam etse de (gıda başta olmak üzere) ürünü piyasaya sunmadan önce imkanları çerçevesinde 2-3 ay depolamayı tercih ediyor. Zira, yüksek enflasyon nedeniyle fiyat artışı beklentisi stoklamayı arttırıyor. Zeytinyağı, un, şeker, kuru bakliyat gibi ürünlerde bunu görmek mümkün. İkincisi ise, yoldaki kamyonların 1/3’ü yük almadan boş dönmek zorunda kalıyor. Yüksek mazot fiyatları ve düşük navlun, bireysel kamyon sahibini mutlaka dönüş yükü alarak dönmeye zorluyor, 3-4 gün daha bekliyor ve boş dönmek istemiyor.” .
Bir kamyon ayda ortalama 8,5 sefer yapıyor, 250 bin TL fatura kesiyor
Türkiye’de e-ticaretten daha büyük bir paranın nakliye sektöründe döndüğünü anlatan Dr. Akın Arslan, bir kamyonun ayda ortalama 8,5 sefer yaparak ortalama 250 bin TL fatura kesildiğini belirtti.
Ülkemizdeki kamyonların %85’nin şahıslara ait olduğunu kaydeden Dr. Akın Arslan,
sözlerini şöyle sürdürdü::
“Türkiye’de 400 bine yakın bireysel kamyon sahibi var ve ortalama aylık 200-250 bin TL arası fatura kesiyorlar. Günde 150 milyon dolar bu işin sadece navlun tarafını oluşturuyor. Bunun haricinde, yılda 40 bini üzerinde çekici/kamyon, 10 binin üzerinde yarı römork satılıyor. İkinci elde 250 binin üzerinde kamyon el değiştiriyor. Sıfır satış rakamının 6 katından fazla ikinci el de trafik bulunuyor. Aslında, kamyon sahipleri, KOBİ kategorisinde ilk %1’lik dilimde yer alıyor. Ancak bu kitleyi, bankalar görmüyor, fintech’ler görmüyor, devlet görmüyor, faktoring firmaları görmüyor. Bireysel kamyon sahiplerine, lastikçiler, servisler, kamyon markaları da yeterince sahip çıkmıyor. Oysaki dev bir ticaret var içeride. Son dönemlerde, bazı nakliye sitelerinde, batan küçük nakliyeciler ile zor durumda kalan bireysel kamyon sahipleri görüntüleri artmaya başladı. Kamyonlar, kamyoncuların ekmek teknesidir ve bu nedenle bireysel kamyon sahiplerinin zarar görmemesi için gerekli tedbirlerin alınması önemlidir.”
Ülkemiz karayolu nakliye trafiğinin bu yılın ilk 5 ayında, 2023 yılı aynı dönemine göre %17
civarında daralmış olduğunun altını çizen Tırport kurucu ortağı Dr. Akın Arslan, şunları söyledi:
“Bu yılın ilk 5 ayında enflasyon ve maliyetler %30’ların üzerinde reel olarak artarken, navlun
sadece %10 seviyesinde arttı. Bu durum, nakliye trafiğinde ilk 5 ayda yaklaşık %17 daralmaya neden oldu. Daralmanın iki önemli sebebi bulunuyor. Birincisi, üretimde hissedilir bir düşüş gözleniyor. İhracat bazlı üretimdeki düşüş, otomotiv gibi ithalata bağlı bazı kalemlerde %30’un üzerinde. Bir kısmı, üretime aynı hacimde devam etse de (gıda başta olmak üzere) ürünü piyasaya sunmadan önce imkanları çerçevesinde 2-3 ay depolamayı tercih ediyor. Zira, yüksek enflasyon nedeniyle fiyat artışı beklentisi stoklamayı arttırıyor. Zeytinyağı, un, şeker, kuru bakliyat gibi ürünlerde bunu görmek mümkün. İkincisi ise, yoldaki kamyonların 1/3’ü yük almadan boş dönmek zorunda kalıyor. Yüksek mazot fiyatları ve düşük navlun, bireysel kamyon sahibini mutlaka dönüş yükü alarak dönmeye zorluyor, 3-4 gün daha bekliyor ve boş dönmek istemiyor.” .
Bir kamyon ayda ortalama 8,5 sefer yapıyor, 250 bin TL fatura kesiyor
Türkiye’de e-ticaretten daha büyük bir paranın nakliye sektöründe döndüğünü anlatan Dr. Akın Arslan, bir kamyonun ayda ortalama 8,5 sefer yaparak ortalama 250 bin TL fatura kesildiğini belirtti.
Ülkemizdeki kamyonların %85’nin şahıslara ait olduğunu kaydeden Dr. Akın Arslan,
sözlerini şöyle sürdürdü::
“Türkiye’de 400 bine yakın bireysel kamyon sahibi var ve ortalama aylık 200-250 bin TL arası fatura kesiyorlar. Günde 150 milyon dolar bu işin sadece navlun tarafını oluşturuyor. Bunun haricinde, yılda 40 bini üzerinde çekici/kamyon, 10 binin üzerinde yarı römork satılıyor. İkinci elde 250 binin üzerinde kamyon el değiştiriyor. Sıfır satış rakamının 6 katından fazla ikinci el de trafik bulunuyor. Aslında, kamyon sahipleri, KOBİ kategorisinde ilk %1’lik dilimde yer alıyor. Ancak bu kitleyi, bankalar görmüyor, fintech’ler görmüyor, devlet görmüyor, faktoring firmaları görmüyor. Bireysel kamyon sahiplerine, lastikçiler, servisler, kamyon markaları da yeterince sahip çıkmıyor. Oysaki dev bir ticaret var içeride. Son dönemlerde, bazı nakliye sitelerinde, batan küçük nakliyeciler ile zor durumda kalan bireysel kamyon sahipleri görüntüleri artmaya başladı. Kamyonlar, kamyoncuların ekmek teknesidir ve bu nedenle bireysel kamyon sahiplerinin zarar görmemesi için gerekli tedbirlerin alınması önemlidir.”
FACEBOOK YORUMLAR